Regulamentul competiţiei
Joi, 4
Februarie 2010, ora 9:00
Concurs Mcmahon, individual - 4 runde. Rangul de
înscriere este conform EGD la 1 Februarie 2010, iar pentru cei care nu
figurează în EGD rangul va fi indicat de profesorii însoţitori.
Partidele se desfăşoară cu handicap egal cu diferenţa rangurilor
jucătorilor, nigiri şi komi de 6.5 puncte în caz de egalitate. Pentru
fiecare treaptă ce depăşeşte diferenţa de 9, jucătorul mai slab
primeşte câte 6 puncte komi, care se adaugă celor 9 pietre handicap.
Joi, 4
Februarie 2010, ora 16:00
Concurs de stabilire a ordinii de intrare în finale.
- Primii 4 clasaţi la fiecare categorie de vârstă la
concursul Mcmahon vor juca în sistem turneu, fiecare cu fiecare - 3
runde. În caz de egalitate, criteriul de departajare este victoria
directă, iar dacă egalitatea persistă, ordinea rămâne cea din concursul
Mcmahon.
- Următorii clasaţi în concursul Mcmahon, la fiecare
categorie de vârstă, se împart în grupe de câte 8 jucători. Ordinea de
intrare în finală a acestora se va stabili în urma unui concurs
simplu-eliminatoriu în 3 runde. Dacă la o anumită categorie de vârstă
ultima grupă astfel formată conţine este de cel mult 4 concurenţi,
aceştia îşi stabilesc ordinea de intrare în finală folosind sistemul
turneu de la punctul anterior.
Aceste 3 runde se desfăşoară cu
handicapul şi/sau komi redus la 1/2 din cel corespunzător diferenţei
dintre rangurilor jucătorilor.
Vineri,
5 Februarie 2010, ora 9:00
Finalele individuale se desfăşoară în sistem dublu-eliminatoriu la
următoarele categorii de vârstă:
- clasele I, II sau mai mici;
- clasele III, IV, V;
- clasele VI, VII, VIII;
- clasele IX, X, XI, XII
La fiecare categorie de vârstă, numărul de concurenţi din finala A va
fi de 16, iar în funcţie de numărul participanţilor iniţial înscrişi se
vor organiza şi finalele B, C, etc. (În cazul extrem în care numărul
participanţilor calificaţi într-o anumită finală va permite, se va juca
în sistem turneu dublu-eliminatoriu cu 8 concurenţi, sau turneu fiecare
cu fiecare, eventual cu partide disputate tur-retur, în cel mult
7 runde. Criteriile de departajare în caz de egaliate sunt în ordine:
victoria directă şi ordinea de calificare în finală.)
Toate partidele de vineri se desfăşoară cu handicap relaxat la 2/3
din diferenţa rangurilor jucătorilor.
Vineri,
5 Februarie 2010, ora 12:00
Concursul rezolvitorilor de probleme se desfăşoară în două categorii juniori şi avansaţi. La categoria juniori se
pot înscrie doar copiii care au învăţat regulile jocului după începutul
anului şcolar 2009-2010.
Modul de desfăşurare
La fiecare categorie vor fi alese aleatoriu câte 30 de
probleme pentru a căror rezolvare concurenţii vor avea la dispoziţie
câte 40 de minute. Rezolvarea se va face indicând pe foaia de concurs
prima mutare. Ordinea finală va fi stabilită în funcţie de numărul de
probleme rezolvate. În caz de egalitate al concureţilor de pe primele 3
poziţii, departajarea se va face în urma unor teste suplimentare
de câte 10 probleme.
Problemele vor fi alese din următoarele colecţii:
- La categoria juniori:
probleme de tehnici elementare de bază de tipul celor de la:
- La categoria
avansaţi:
Sâmbătă,
6 Februarie 2010, ora 9:00
Turneu sau concurs elveţian în 6 runde (alegerea se va face în funcţie
de numărul
echipelor care se vor înscrie) pe echipe formate din câte 3 băieţi şi 3
fete, elevi ai aceleeaşi unităţi de învăţământ, câte un elev şi o elevă
din clasele primare sau mai mici, din
gimnaziu sau mai mici, respectiv din liceu sau mai mici.
Unităţile de învăţământ liceale, în care nu desfăşoară activităti de
învăţământ cu clase mai mici, pot forma echipe asociindu-se cu o şcoală
cu clasele I-VIII din acelaşi oraş sau judeţ. Şcolile cu clasele
I-VIII, neavând elevi de vârstă liceală în cadrul programului lor de
învăţământ, pot folosi în echipele lor elevi de liceu care au învăţat
în anii anteriori în acea şcoală.
În turneul pe echipe, cu acordul participanţilor, pot concura şi alte
echipe, care nu
îndeplinesc toate condiţiile de mai sus, dar acestea nu vor fi
incluse la final în clasamentul oficial.
Toate partidele de sâmbătă se desfăşoară cu handicap relaxat la 2/3
din diferenţa rangurilor jucătorilor.
Echipele vor fi formate din câte 3
băieţi şi 3 fete de la o aceeaşi unitate de învăţământ, astfel:
o elevă FP şi un elev BP din şcoala primară sau mai mici,
o elevă FG şi un elev BG din gimnaziu sau mai mici, o
elevă FL şi un elev BL din liceu sau mai mici. În
fiecare rundă concurenţii îşi dispută victoria cu jucătorii omologi
ai echipei adverse:
BP1-BP2, BG1-BG2, BL1-BL2,
FP1-FP2, FG1-FG2, FL1-FL2.
Validarea componenţei
echipelor
se
stabileşte la înscriere, la şedinţa tehnică, înainte de începerea
concursului.
Atenţie: orice
contestaţie privind vârsta sau apartenenţa elevilor la o anumită
unitate de învăţământ va trebui admisă în cazul lipsei tabelului
nominal (.xls, .pdf) oficial
eliberat de
unitatea de învăţământ aparţinătoare şi/sau a carnetului de
elev.
Se joacă cu handicap relaxat la 2/3 din
diferenţa de rang.
Clasamentul: Pentru
o
victorie dintr-o rundă oarecare cu 6-0, 5-1 sau 4-2, o echipă primeşte
2 puncte, iar echipa învinsă primeşte 0 puncte. În caz de egalitate,
3-3, fiecare echipă primeşte câte un punct.
Criterii de departajare,
în ordine:
- Numărul total de puncte adunate pentru victoriile sau
remizele din fiecare rundă;
- Numărul total de partide câştigate de membrii
echipelor;
- Numărul cel mai mare de partide câştigate la masa 1,
şi
apoi, în caz că egalitatea persistă, 2,3,...,6;
- În caz că mai multe
echipe încă se vor afla la egalitate, pentru stabilirea ierarhiei
finale
câte un reprezentant al acestora joacă în sistem eliminatoriu, ordinea
întâlnirilor fiind stabilită prin tragere la
sorţi. Partidele vor fi blitz, cu timpul de gândire de 10 minute, fără
bio-yomi.
În turneul pe echipe vor putea participa în afara concursului şi echipe
care nu îndeplinesc toate condiţiile impuse de regulament, dar
clasamentul final oficial nu le va include.
Alte reguli
- Pe parcursul întregii competiţii, înaintea începerii
partidelor ambii
jucători au obligaţia să verifice cu atenţie condiţiile de desfăşurare
(handicapul şi komi), iar după ce partida a început, nu se mai acceptă
contestaţii sau reveniri.
- Imediat după încheierea unei partide,
jucătorii se pun de acord asupra rezultatului, îşi strâng mâinile şi au
obligaţia să anunţe rezultatul arbitrului.
- Jucătorul învins nu mai are
dreptul la contestaţii după distrugerea poziţiei finale. Dacă un
jucător distruge poziţia de pe tablă înainte ca adversarul său să se
recunoască în mod explicit învins, atunci el pierde partida.
- Toate partidele se desfăşoară pe tabla 19x19,
sistemul de joc este
cel japonez, cu handicap,
handicap redus la 1/2 sau la 2/3 din diferenţa rangurilor şi
komi. În caz de egalitate komi = 6.5
puncte, iar culorile se
stabilesc prin nigiri. Timpul de joc este "de voie" - fără
ceas, cu condiţia ca orice partidă să se termine într-un timp
rezonabil. Timpul jucătorilor din
partidele care durează în mod semnificativ mai mult decât media
majorităţii celorlalte va
fi monitorizat, iar depăşirea de către un jucător a timpului
suplimentar alocat
duce la pierderea partidei.
Sistemul de handicap
Numărul de pietre handicap va fi
egal cu
diferenţa dintre rangurile jucătorilor, iar dacă aceasta este mai mare
decât 9, compensarea se face cu 6 puncte komi pentru fiecare treaptă.
De exemplu, un
jucător de
2 dan va juca cu un jucător de 15 kyu cu un handicap de 9 pietre şi
41.5 puncte komi. Calculul se face astfel:
- numărul de trepte diferenţă
este
15+2-1=16;
- 16>9, deci numărul de
pietre
handicap este 9;
- 16-9=7, deci negrul
primeşte
7*6=42 pct. komi. La egalitate
câştigă albul, deci komi va fi 41.5.
- Jucătorii de acelaşi rang
stabilesc culorile prin nigiri.
Sistemul de
handicap relaxat
În
partidele din finale şi cele
din concursul pe echipe
handicapul
va fi relaxat, numărul de pietre handicap va fi egal cu două treimi din
diferenţa rangurilor jucătorilor plus câteva puncte komi,
conform
tabelului următor:
Tabel: "Handicap relaxat" la 2/3 din diferenţa
de rang
Diferenţa
de rang
|
Handicap
şi komi
|
0
|
Albul
primeşte +6.5
puncte
komi
|
1
|
Albul
primeşte +2.5
puncte komi
|
2
|
Negrul
primeşte
+1.5 puncte komi |
3
|
Negrul primeşte
2 pietre şi -0.5 komi
|
4
|
Negrul primeşte
2 pietre şi +3.5 komi |
5
|
Negrul primeşte
3 pietre şi +1.5 komi |
6
|
Negrul primeşte
4 pietre şi -0.5 komi |
7
|
Negrul primeşte
4 pietre şi +3.5 komi |
8
|
Negrul primeşte
5 pietre şi +1.5 komi |
9
|
Negrul
primeşte 6
pietre şi -0.5 komi |
10
|
Negrul
primeşte 6
pietre şi +3.5 komi |
11
|
Negrul
primeşte 7
pietre şi -0.5 komi |
12
|
Negrul primeşte
8 pietre şi -0.5 komi |
13
|
Negrul primeşte
8 pietre şi +3.5 komi |
14 |
Negrul primeşte
9 pietre şi -0.5 komi |
15 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +3.5 komi |
16 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +7.5 komi |
17 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +11.5 komi |
18 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +15.5 komi |
19 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +19.5 komi |
20 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +23.5 komi |
21 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +27.5 komi |
22 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +31.5 komi |
23 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +35.5 komi |
24 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +39.5 komi |
25 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +43.5 komi |
26 |
Negrul primeşte
9 pietre şi +47.5 komi |
|