BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
În această secțiune veți învăța o regulă de joc suplimentară, numită Ko (eternitate în limba japoneză). Aceasta e ultima regulă pe care trebuie s-o știți. După ce citiți această pagină, veți cunoaște toate regulile jocului de Go.
Conceptul de Ko este ceva
mai dificil în comparație cu regulile descrise până
acum. Succes!
* Albul nu răspunde aici. |
Ați capturat-o ? Acum
priviți tabla cu atenție.
Observați că piatra neagră pe care tocmai ați jucat-o este și ea în atari. S-ar părea că albul o poate captura... Ce s-ar întâmpla
dacă albul ar captura ? Ar rezulta pe tablă o situație identică
cu cea de acum 2 mutări. Astfel, cei doi jucători ar putea
captura aceeași piatră la infinit !
Pe tabla aceasta puteți muta și pentru alb.
Încercați să capturați piatra neagră
pe care tocmai ați jucat-o. Veți vedea mesajul |
Deci această piatră neagră nu poate fi capturată ?
Poate fi capturată,
dar albul trebuie mai întâi să joace în altă
parte. Astfel, va produce o situație diferită pe tablă.
Așadar, puteți captura în Ko numai după ce
efectuați cel puțin o mutare în
altă parte.
În situația de mai sus, puneți o mutare pentru alb oriunde pe tablă, după care faceți același lucru pentru negru.
Acum e rândul albului din nou. De data aceasta, albul poate captura în Ko. Încercați !
Negrul e din nou la mutare. La fel, nu poate captura piatra albă în Ko, decât după o mutare în altă parte a tablei. Încercați !
În situația alăturată,
5 pietre negre sunt amenințate în partea de sus a tablei.
Capturați pentru început o piatră albă, jucând la E8. Astfel începe lupta de Ko ! Albul are acum 5 pietre în
pericol, dar nu poate captura la D8 pentru că regula de Ko
interzice acest lucru.
Acum albul poate captura în Ko și joacă la D8. În continuare, e rândul negrului să facă o mutare pe care albul n-o poate ignora: B4. Dacă albul răspunde la aceasta cu A4, negrul poate captura din nou în Ko, jucând la E8. |
Aceasta este o luptă de Ko.
Lucrul important de reținut, pentru a câștiga o luptă de Ko, este următorul: găsiți o amenințare, o poziție unde puteți câștiga puncte substanțiale prin 2 mutări consecutive. Dacă adversarul va răspunde la amenințare, lupta de Ko va continua. Dacă o va ignora, puteți face a doua mutare și astfel veți compensa pierderea Ko-ului.
Așadar, mutările
din figura alăturată sunt interzise de regula de Ko.
Aceasta nu este doar o regulă prohibitivă, ea oferă posibilități de variațiune în jocul de Go, care devine astfel mai interesant. |