BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink
Regula de Ko

În această secțiune veți învăța o regulă de joc suplimentară, numită Ko (eternitate în limba japoneză). Aceasta e ultima regulă pe care trebuie s-o știți. După ce citiți această pagină, veți cunoaște toate regulile jocului de Go.

Conceptul de Ko este ceva mai dificil în comparație cu regulile descrise până acum. Succes!



O piatră albă este în atari. Capturați-o !
 

* Albul nu răspunde aici.
Ați capturat-o ?  Acum priviți tabla cu atenție.
Observați că piatra neagră pe care tocmai ați jucat-o este și ea în atari. S-ar părea că albul o poate captura...

Ce s-ar întâmpla dacă albul ar captura ? Ar rezulta pe tablă o situație identică cu cea de acum 2 mutări. Astfel, cei doi jucători ar putea captura aceeași piatră la infinit !
De aceea, mutările care produc aceeași situație pe tablă sunt interzise. Acest concept se numește Ko (eternitate).

Pe tabla aceasta puteți muta și pentru alb. Încercați să capturați piatra neagră pe care tocmai ați jucat-o. Veți vedea mesajul Ilegal (Ko).

Deci această piatră neagră nu poate fi capturată ?

Poate fi capturată, dar albul trebuie mai întâi să joace în altă parte. Astfel, va produce o situație diferită pe tablă.
Așadar, puteți captura în Ko numai după ce efectuați cel puțin o mutare în altă parte.

În situația de mai sus, puneți o mutare pentru alb oriunde pe tablă, după care faceți același lucru pentru negru.

Acum e rândul albului din nou. De data aceasta, albul poate captura în Ko. Încercați !

Negrul e din nou la mutare. La fel, nu poate captura piatra albă în Ko, decât după o mutare în altă parte a tablei. Încercați !



Cum arată un Ko într-o luptă adevărată ?
 
În situația alăturată, 5 pietre negre sunt amenințate în partea de sus a tablei.
Capturați pentru început o piatră albă, jucând la E8. Astfel începe lupta de Ko !

Albul are acum 5 pietre în pericol, dar nu poate captura la D8 pentru că regula de Ko interzice acest lucru.
Astfel încât albul va juca acolo unde negrul nu poate ignora mutarea, de exemplu E2. Aceasta este o amenințare de Ko. Deoarece negrul are acum 8 pietre în atari, n-are încotro și se leagă la E1.

Acum albul poate captura în Ko și joacă la D8.

În continuare, e rândul negrului să facă o mutare pe care albul n-o poate ignora: B4. Dacă albul răspunde la aceasta cu A4, negrul poate captura din nou în Ko, jucând la E8.

Aceasta este o luptă de Ko.

Lucrul important de reținut, pentru a câștiga o luptă de Ko, este următorul: găsiți o amenințare, o poziție unde puteți câștiga puncte substanțiale prin 2 mutări consecutive. Dacă adversarul va răspunde la amenințare, lupta de Ko va continua. Dacă o va ignora, puteți face a doua mutare și astfel veți compensa pierderea Ko-ului.



O luptă de Ko este destul de complicată pentru că ea implică multe mutări strategice pe întreaga suprafață a tablei. Pentru început, rețineți doar că mutările care produc aceeași situație pe tablă sunt interzise.
 
Așadar, mutările din figura alăturată sunt interzise de regula de Ko.
Aceasta nu este doar o regulă prohibitivă, ea oferă posibilități de variațiune în jocul de Go, care devine astfel mai interesant.